Stress, wat te doen?

Stress komt veel voor in de hedendaagse maatschappij. Stress kan verschillende oorzaken hebben, waaronder werkdruk en relatieproblemen. Een klein beetje stress kan een mens wel hebben, maar wanneer de stress voor lange duur is kan de stress zelfs dodelijk zijn.

 

Stress

Rondom stress draait een hele business. Homeopathische middelen vliegen over de toonbank. En dat is niet vreemd. Stress is doodsoorzaak nummer één. Mensen kunnen om veel verschillende redenen last hebben van stress:

 

- Druk op het werk (hoge werkdruk)

- Problemen met familie en gezin

- Problemen met de gezondheid

- Ongezond eten

- Het overlijden van een dierbare

- Echtscheiding of een relatie die wordt verbroken

- Slaapproblemen

 

Wat ook goed kan is dat er iemand in uw omgeving (werk, gezin) is met veel stress die deze stress op u overbrengt.

 

De ene persoon kan beter tegen stress dan de andere persoon. De mate van werkdruk die iemand aankan verschilt per persoon. Ook kan de ene persoon beter dan de ander omgaan met een verbroken relatie. Over het algemeen kan worden gesteld dat hoe gezonder iemand leeft, hoe beter die persoon met stress kan omgaan. In principe is stress van korte duur niet ongezond. Wanneer iemand echter langdurig stress heeft, dan kan dit een grote impact hebben op zijn of haar leven.

 

 

Stress en symptomen

Stress heeft grote lichamelijke en geestelijke gevolgen. Wanneer u last heeft van stress, neem dit dan zeer serieus. Stress kan nieuwe problemen veroorzaken en bestaande problemen verergeren.

 

Lichamelijke symptomen van stress

- Pijn in de rug en bij de schouders

- Zweethanden

- Maagpijn en problemen met de spijsvertering

- Duizeligheid

 

Geestelijke symptomen van stress

- Concentratieproblemen

- Gedachten om weg te lopen

- Vergeetachtig

- Overmatig gebruik van genotsmiddelen (teveel roken, teveel drinken)

 

 

Wat te doen tegen stress?

Wanneer u de stress wilt verminderen, dan is het vooral belangrijk dat u niet blijft kniezen. Het beste is het om iets te gaan doen waarbij u wordt afgeleid van de situatie die de stress uiteindelijk heeft opgeroepen. Ga bijvoorbeeld sporten. Zorg dat u goed en gezond eet. Wees voorzichtig met drank, roken of drugs. U hoeft niet meteen alle alcohol te laten staan, maar realiseert u zich wel dat stress snel kan leiden naar overmatig gebruik van drank of drugs (vluchtgedrag).

 

Het zoeken naar ontspanning is belangrijk bij het aanpakken van de stress. Koop bijvoorbeeld een legpuzzel of ga mediteren. Bedenk eens of er personen in uw omgeving zijn die stress op u overbrengen, bijvoorbeeld omdat zij zelf (ook) last van stress hebben. Bedenk mogelijkheden om deze invloed te verminderen. Kijk eventueel of deze personen openstaan voor een gesprek hierover, zodat u daar open kaart over kunt spelen en deze personen niet bewust of onbewust gaat ontwijken.

 

Voeding is belangrijk wanneer u last heeft van stress. Er zijn mensen die bij bijvoorbeeld een hoge werkdruk een neiging hebben tot veel te vet eten (junkfood). Vaak bedekken zij dit gedrag met een smoes, bijvoorbeeld dat zij geen tijd hebben om zelf te koken. Maar wat het lichaam eigenlijk doet bij stress is iets zoeken om de stress te ontwijken. Men grijpt dan naar drank, drugs en junkfood. Terwijl het juist de vitamines zijn wat ervoor zorgt dat iemand beter met stress om kan gaan. Blijf dus altijd fruit en groenten eten.